Restrukturyzacja
W warunkach współczesnych restrukturyzacja, przeprowadzona jest w przedsiębiorstwach, tak pomyślnie funkcjonujących, jak i będących w sytuacji kryzysowej.
W pierwszym wypadku ma ona zapobiegawczy charakter i staje się elementem dostosowania dynamicznego do zmiennych warunków dyktowanych przez rynek i wzrost konkurencji.
W przedsiębiorstwach, które znajdują się w stanie kryzysowym, restrukturyzacja jest jednym z kluczowych sposobów przywrócenia wypłacalności i zapobiegania upadłości.
Głównym celem restrukturyzacji antykryzysowej jest przeprowadzenie zmian skierowanych na usunięcie negatywnych ekonomicznych tendencji w przedsiębiorstwie i
zmniejszenia ryzyka jego upadłości. Finansowymi efektami restrukturyzacji antykryzysowej są wzrost dochodów, zmniejszenia wydatków, odroczenie zadłużenia i,
w konsekwencji, poprawa płynności. Skuteczna restrukturyzacja wymaga rozwiązywania szeregu problemów: innowacyjno-technologicznych, psychologicznych,
finansowych i społecznych.
Możliwością odzyskania zdolności do konkurowania na rynku przez przedsiębiorstwo przechodzące kryzys jest postępowanie naprawcze.
Jest ono nowością w polskim prawie. Ma na celu przywrócenie przedsiębiorstwu zdolności do konkurowania na rynku. Istotną zmianą w zakresie
regulacji prawnych odnośnie do ograniczania negatywnych skutków problemów finansowych przedsiębiorstw jest nowelizacja ustawy Prawo upadłościowe
i naprawcze, która weszła w życie 1 stycznia 2016 roku.